پارچه کرباس جام جهانی اپلیکیشن روسیه

پارچه کرباس: جام جهانی اپلیکیشن روسیه ایران مقدماتی جام جهانی 201 تیم ملی فوتبال ایران کارلوس کی روش karlos key ravesh

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری پرده‌برداری دهکردی از یک خیانت

گله باعشق او از خدا در غربت، از ماندگارترین سکانس‌های «از کرخه تا راین» و سینمای کشور عزیزمان ایران هست؛ او با نخستین حضور در سینما و بازی در نقش یک جانباز شیمی

پرده‌برداری دهکردی از یک خیانت

پرده برداری دهکردی از یک خیانت

عبارات مهم : ایران

گله باعشق او از خدا در غربت، از ماندگارترین سکانس های «از کرخه تا راین» و سینمای کشور عزیزمان ایران هست؛ او با نخستین حضور در سینما و بازی در نقش یک جانباز شیمیایی (سعید) هم به شهرت و محبوبیت و اعتبار رسید و هم ناخواسته با این بازی همدلی برانگیز، کار خود را جهت ادامه فعالیت در بازیگری سخت کرد.

علی دهکردی اگرچه همچنان و احتمالا تا همیشه، بیش از همه با این نقش و فیلم موفق به یاد آورده می شود، ولی تلاش کرد ضمن حفظ شانیت و مقام والای نخستین حضور، بازی های متفاوتی را هم ارائه کند. به بهانه فرخنده تولد این بازیگر محجوب، سراغ او رفتیم و راجع به پرسشها متفاوت حرف زدیم؛ از اعتباری که آدم ها به سن خود می دهند تا بازی متفاوتش در فیلم دفاع مقدسی «دریاچه ماهی» و بازی اش در نقش شخصیتی بزرگ به نام سهروردی، فیلسوف ایرانی که ساعت 18 این روزها می توانید جهت تماشای آن به تالار وحدت بروید.

پرده‌برداری دهکردی از یک خیانت

دهکردی همچنین به عنوان مدیر انجمن بازیگران سینمای کشور عزیزمان ایران هم حرف هایی امیدوارکننده زده است.

همکاری با کیانوش عیاری

الان مدتی است که در سریال «87متری» به کارگردانی آقای کیانوش عیاری مشغول بازی هستم. با این که حدود سه ماه از شروع فیلمبرداری می گذرد، ولی همچنان در اوایل پروژه هستیم. چون کار طولانی مدتی است.

گله باعشق او از خدا در غربت، از ماندگارترین سکانس‌های «از کرخه تا راین» و سینمای کشور عزیزمان ایران هست؛ او با نخستین حضور در سینما و بازی در نقش یک جانباز شیمی

تلاش جهت عدالت در عرصه بازیگری

یکی از عواملی که در سال های اخیر باعث بیکاری خیلی از بازیگران و دیگر همکارانمان در سینما شد، بحران مالی جهانی بود که کشور عزیزمان ایران را هم دربرگرفت. این اوضاع باعث کم کردن تولیدات سینمایی و تلویزیونی شد و بیکاری طیف گسترده ای از بازیگران کشور را در پی داشت. خوشبختانه الان یک رونق نسبی مخصوصا در شرکت صداوسیما در حال اتفاق است.

اما بحث اینجاست تا روزی که ما دارای یک سیستم یکپارچه مدیریتی در تولید آثار تلویزیونی و سینمایی نشویم، نمی توان این معضل را به صورت جدی آنالیز کرد و راهکاری جهت آن در نظر گرفت. به وجود آوردن جاهایی مثل صندوق بیکاری یا صندوق از کارافتادگی و صندوق بازنشستگی نیاز به تعاریف حقوقی دارد که الان از طریق منزل سینما، وزارت کار، شرکت تامین اجتماعی و مذاکره با بیمه های شخصی به طور جدی پیگیر آن هستیم. امیدوارم در ادامه با این کارها و پیگیری ها، شاهد اتفاقات مثبتی جهت بازیگران کشور و برطرف پرسشها آنها باشیم و همکارانمان بتوانند با زیاد کردن تولیدات نمایشی، در آثار متفاوت نقش آفرینی کنند.

پرده‌برداری دهکردی از یک خیانت

تعامل، شرط نقش های متفاوت

ارائه بازی متفاوت، یک توافق کاملا یکسان میان بازیگر و کارگردان هست، اصلا غیر از این هم نمی تواند باشد. یعنی نه من به عنوان بازیگر می توانم اصرار کنم می خواهم نقشی با این کیفیت و تفاوت را بازی کنم و نه کارگردان می تواند بازیگر را اجبار به بازی در نقشی کند. به عنوان مثال خوشبختانه در فیلم «دریاچه ماهی» این تعامل و دیالوگ میان من به عنوان بازیگر و سرکار زن دوستی به عنوان کارگردان جهت ایجاد یک نقش متفاوت اتفاق افتاد و حتی با فیلمنامه نویس کار هم گپ و گفت یکسان داشتیم. یکی از دلایل حضور من در این فیلم و نقش، قابل احترام بودن تفکر جاری در این اثر بود، ضمن این که نقش متفاوت بازی کردن جهت هر بازیگر یک تجربه خوب است و حسی دلپذیر همراه دارد.

ماییم که به سن اعتبار می دهیم

گله باعشق او از خدا در غربت، از ماندگارترین سکانس‌های «از کرخه تا راین» و سینمای کشور عزیزمان ایران هست؛ او با نخستین حضور در سینما و بازی در نقش یک جانباز شیمی

با این که سن اختراع بشر است و چیزی در محیط زیست به نام سن وجود ندارد، ولی با این حال من این مساله را پذیرفته ام و کاملا با آن کنار آمده ام. به نظرم صحیح ترین شکلی که می توانستم با مقوله سن برخورد کنم، همین بود. در 30 سالگی، 30 سالگی کردم، در 40 سالگی، یک مرد 40 ساله بودم و الان هم که در 52 سالگی به سر می برم، همین طور. به نظرم سن حتی زیاد از این که نسبی باشد، اعتباری هست. یعنی وجود خود ماست که به سنمان اعتبار می دهد؛ اعتبار این که الان ما در چه مقطع و جایگاهی در روند زندگی خود قرار داریم.

دلیل کم کاری و گزیده کاری

به لحاظ حرفه ای، این گزیده کاری در روند کاری زیاد بازیگران اتفاق می افتد و این سختى ها و آسانى ها در حجم کارها هر لحظه وجود دارد. مخصوصا کسی که با بازی در نقش های جوان اول شروع می کند، در جایی از نظر سن، شرایط فیزیکی، تیپ، قیافه و فرم اندام دیگر ایجاب نمی کند و منطقی نیست نقش جوان را بازی کند. در همه دنیا این خلوت شدن کارنامه را در مقاطع متفاوت سنی بسیاری از بازیگران می بینیم. بخشی از این کم کاری هم به سلایق آدم برمی گردد. مورد دیگر این که با اوج رفتن سن، گزینش ها هم سخت تر می شود. البته خدا را شکر می کنم که در همه این سال ها به لحاظ حرفه ای بدون کار نبودم. بعضی پروژه ها کمی طولانی بودند و وقت بیشتری بردند. ضمن این که خودم هم ولع پرکاری نداشتم.

پرده‌برداری دهکردی از یک خیانت

از لحاظ حرفه ای نمی پسندم یک بازیگر، به طور همزمان در دو یا چند کار بازی کند. این از نظر مفهوم آکادمیک بازیگری و هم از لحاظ اخلاق حرفه ای میدانی، کاری پسندیده نیست. خودم تحت هیچ شرایطی زیربار این مساله نرفتم. این عنوان را بویژه جهت بازیگران مهم پروژه ها کار درستی نمی دانم، ولی بازیگرانی که نقش های فرعی بازی می کنند، اشکالی ندارد اگر این روند را رعایت نکنند و منطقی هم است اگر چند جلسه سر یک فیلم سینمایی می روند، با تنظیم برنامه ها و به طور همزمان در چند جلسه پروژه های دیگر هم حضور داشته باشند. ولی همه تمرکز یک بازیگر مهم باید روی یک پروژه باشد تا عالی ترین کیفیت را ارائه کند.

درخواست از رسانه ملی

در گفت وگو با روزنامه جام جم، ذکر یک توصیه و نگرانی را هم مهم می دانم؛ از آنجا که بیش از 99 درصد و تقریبا همه بازیگران حرفه ای کشور ما، بازیگران رسانه ملی هم هستند و واقعا تفکیک بازیگران میان تلویزیون و سینما شدنی نیست، حتی آن عده قلیلی که فقط در سینما کار می کنند هم، با نمایش فیلم هایشان از تلویزیون است که بازتاب ملی پیدا می کنند و مردم از این طریق در روستاها و شهرهای کوچک آنها را می بینند، بنابراین یک وقت هایی پرسشها صنفی ما با این که اسم این انجمن، «انجمن بازیگران سینما» هست، مربوط به آثار تلویزیونی می شود؛ معضلاتی چون به تعویق افتادن دستمزدها و اختلاف نظر با تهیه کننده ها که متاسفانه هیچ مرجعی جهت پیگیری به آنها در شرکت صداوسیما وجود ندارد. مرجعی که ما را به طور نظام مند به رسانه ملی پیوند دهد. من و شورای مرکزی انجمن بازیگران این آمادگی را به طور کامل و تمام عیار داریم که یک همکاری جدی حقوقی با شرکت داشته باشیم تا گامی جهت برطرف معضلات بازیگران بویژه بیکاری آنها برداریم.

انتظار داریم بعد از این همه سال، تلویزیون یک قرارداد واحد به وجود بیاورد و متن قراردادی تدوین و تنظیم کند که همه تهیه کنندگانی که می خواهند با تلویزیون کار کنند، آن را بپذیرند و برهمان اساس عمل کنند. چون الان ما به تعداد تهیه کنندگان مختلف، متن قراردادهای متفاوت داریم که در آنها موارد اجحاف آمیزی در حق همه طرف دوم های قرارداد، چه بازیگران و چه دیگر عوامل وجود دارد. ضمن این که امیدواریم از ورود بی رویه افراد غیرمتخصص بویژه در حوزه تهیه کنندگی جلوگیری شود و از آنها ممانعت به عمل آید تا شاهد عدم استفاده بهینه از توانایی افراد، ایجاد پرسشها مالی و اختلافات تعیین کننده و زیان آور نباشیم.

یکی از آرزوهای محقق شده

اعتراف می کنم مجموعه شخصیت های تاریخی و ملی کشورم، جهت من محترم بوده و اجرا و بازی در نقش آنها برایم وسوسه کننده هست. آرزوی عمیق من است اتفاقاتی از این دست برایم رخ دهد.

سهروردی بزرگ هم جزو همین شخصیت هاست. هنگامی که نمایشنامه آقای شکرخدا گودرزی را خواندم، خیلی نسبت به آن علاقه پیدا کردم، چون خیلی خوب نوشته شده است هست. ضمن این که این مساله خیلی جدی ذهنم را مشغول کرده بود که آیا ما نباید کسی مثل سهروردی را بشناسیم؟ این همه این روزها در تمام بخش های فرهنگی کشور مدعی پیوند دو کلمه مهم یعنی «ملی» و «مذهبی» هستیم، چون دو بخش انکارناپذیر از وجود فرهنگ و تاریخ و تمدن ما هستند. هنگامی که این قدر با مصداق های خوب و بدرستی روی این پیوند پافشاری داریم، آیا به شخصیتی مثل سهروردی که عالی ترین پیوند را میان این فرهنگ کهن و حکمت کشور عزیزمان ایران باستان با اندیشه های مذهبی و ایدئولوژی اسلامی برقرار و عجین کرده، بی تفاوت و بی اعتناییم و آیا نباید او را بشناسیم؟ این عنوان جهت من نگرانی و دغدغه بود. اگر از همین تعداد تماشاگرانی که در این مدت به تماشای نمایش سهروردی آمده اند، بپرسند سهروردی کیست، حداقل چهار جمله می توانند راجع به او حرف بزنند. آدمی که یکی از بزرگ ترین خیابان های پایتخت کشور عزیزمان ایران به نام اوست. خوشحالم که با بازی در این نقش، سهمی در شناساندن این شخصیت بزرگ به هموطنانم دارم.

دوست دارم این توجه و معرفی راجع به خیلی از مشاهیر ایرانی، از دوران کهن و کشور عزیزمان ایران باستان تا قهرمان های ملموس امروزی اتفاق بیفتد. اگر تولیدی در حوزه فرهنگ و هنر و سینما، تئاتر و تلویزیون و راجع به این شخصیت ها نداریم، یک اشکال جدی هست. هنگامی که خودمان در قالب آثار هنری و نمایشی سراغ این بزرگان نمی رویم، نتیجه این می شود که هالیوود و غرب با یک نگاه ناسالم به آنها می پردازد؛ تازه آن وقت است که به فکر نقد، بیانیه دادن، میزگرد گذاشتن و از این دست تصویر العمل هایی مقطعی می افتیم. از الان معلوم است که هالیوود با چه نگاهی سراغ ساخت قصه شمس و مولانا رفته هست. ما در دنیا با شخصیت هایی فرهنگی مثل حافظ، خیام، مولوی، رودکی، خاقانی و… آشنا می شویم، ولی هنوز فیلم و سریالی راجع به زندگی اینها نساخته ایم که جای تاسف دارد. ما کدام یک از قهرمان های جنگمان را که بعضی بزرگراه های پایتخت کشور عزیزمان ایران به نام آنهاست،

در فیلم های سینمایی تصویر و به مردم معرفی کرده ایم؟ شهید باقری، شهید باکری، شهید همت، شهید بروجردی و… در فیلم های ما کجا هستند؟ نام این بی تفاوتی و بی اعتنایی، چیزی جز یک «خیانت فرهنگی» نیست. اگر مردم ما شهید همت یا شهدای دیگر و بقیه بزرگان و قهرمانان این سرزمین را نشناسند و نتوانند راجع به آنها چند جمله ای صحبت کنند، یک خیانت در این میان اتفاق افتاده هست. الان هنگامی که از چند رهگذر بپرسید «معین» کیست، احتمالا کسی در لس آنجلس را با این نام زیاد بشناسند تا شخصیتی چون دکتر معین را که وزنه ادبیات و فرهنگ هست. با این همه به سهم خودم از حضور در نمایش سهروردی خوشحال و سربلندم، ولی کاش کمی مسئولان و مدیران فرهنگی و شهری ما راجع به آثاری این چنینی که جنبه ملی و میهنی دارد، احساس وظیفه بیشتری داشتند و حمایت جدی تر و بیشتری انجام می دادند.

خودم به عنوان بازیگر دوست داشتم شاهد حضور آدم های تصمیم گیرنده تری بودم که به دیدن این کار بیایند، به عنوان نمونه نمی دانم آیا شهردار منطقه ای که خیابان سهروردی در آن قرار دارد، تشریف آورده اند نمایش ما را ببینند؟ این حضور باعث دلگرمی ما خواهد بود و می توانیم انتظار داشته باشیم ایشان حداقل در آن منطقه، یک حمایت معنوی از کار انجام دهد. یا دوست دارم بدانم چند نفر از نمایندگان محترم شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران به دیدن این نمایش آمده اند؟ چون نام یکی از بزرگ ترین خیابان های شهری که از آن گزینش شده است اند، سهروردی است.

واژه های کلیدی: ایران | سینما | ایرانی | ایرانی | بازیگر | سینمای | بازیگری | سینمایی | بازیگران | بازیگران سینما


دانلود فایل ها

نویسنده : blogzz